Lokal undervisningsplan for træfagenes byggeuddannelse
Version 1, 25. januar 2016
1.2 Skolens pædagogiske og didaktiske grundlag
Skolens pædagogiske og didaktiske grundlag er udarbejdet i 2013 i en proces, der inddrog skolens lærere og ledere.Det pædagogiske og didaktiske grundlag er afsæt for uddannelsernes pædagogiske arbejde og udvikling:
Skolens overordnede målsætning er at uddanne til arbejdsmarkedet og de videregående uddannelser. Derfor udvikler skolen elevernes erhvervsfaglige, studieforberedende og personlige kompetencer, herunder elevernes handle- og læringskompetencer samt evner til selvstændig stillingtagen, samarbejde, kommunikation og innovation. Derudover udvikler skolen elevernes internationale kompetencer og bevidsthed om miljø og arbejdsmiljø samt interesse for og evne til aktiv medvirken i et demokratisk samfund.
Skolens didaktik og anerkendende pædagogik vækker elevernes nysgerrighed og motiverer eleverne gennem planlagt, aktiverende, varieret, differentieret og anvendelsesorienteret undervisning. Eleverne oplever løbende fremskridt og succes på grund af undervisernes realistiske, ambitiøse og tydelige mål for og konstruktiv og konkret feedback til hver enkelt elev.
Skole- og undervisningsmiljøet er attraktivt og understøtter læringsaktiviteter og sociale aktiviteter.
Det fælles pædagogiske og didaktiske grundlag føres ud i livet gennem lærersamarbejde om hold og årgange og gennem videndeling – også på tværs af uddannelserne. Et forstærket samarbejde skal muliggøre, at eleverne oplever tværfagligt og tværprofessionelt samarbejde om opgaveløsninger.
Skolens kvalitetsarbejde består af udvikling og evaluering. På den ene side udvikles undervisningen og skole- og undervisningsmiljøet løbende inspireret af den nyeste forskning og af udviklingen inden for fagområderne. På den anden side evalueres undervisningen og skole- og undervisningsmiljøet løbende, og der følges systematisk op på resultaterne.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det overordnede formål for undervisningen på Esnord er, at eleverne gennemfører uddannelser, der giver dem fodfæste på arbejdsmarkedet, og at undervisningen giver dem mulighed for at blive så dygtige, som de kan.
2.1 Praktiske oplysninger
Den lokale uddannelsesplan (LUP) for træfagenes byggeuddannelse herunder tømrer, tækkemand og gulvlægger er udarbejdet af uddannelseskoordinatoren, som også virker som fungerende faglærer på hovedforløbet.
Grundet nyansættelser i faglærerorganisationen har det ikke været muligt at udarbejde planen med de resterende fungerende faglærere.
Denne udgave af LUP'en beskriver uddannelsens formål og kravene til skoleundervisningen, som det fremgår af BEK. nr. 362 af 27/03/15.
2.2 Pædagogiske, didaktiske og metodiske grundlag
På Esnord arbejder vi kontinuerligt på at tage udgangspunkt i eleverne og deres behov, og vi lægger vægt på, at undervisningen skal opleves som meningsfuld og knytte an til den praksis, som eleverne skal blive en del af.
Vi lægger vægt på, at undervisningen skal være udfordrende og vedkommende, og vi arbejder med afsæt i nedenstående model for kvalitet i undervisningen:
Vedr. tilrettelæggelse og forberedelse af undervisning arbejder vi på, at eleverne på Esnord oplever:
- at lærerne arbejder sammen, så der er sammenhæng i uddannelsens del-elementer
- at der tages højde for elevernes forskelligheder fx EUV-elever, og forskellige niveauer
Vedr. undervisningens praksis – ledelse og organisering – arbejder vi på, at eleverne på Esnord oplever:
- at de møder et stimulerende læringsmiljø med faglig stolthed og professionalisme, nysgerrighed og engagement og respekt for den enkelte
- at de forventes – eller bliver oplært i at tage hensyn til hinanden og tage ansvar for at skabe et godt arbejdsog læringsklima og en god social tone
Vedr. læringsrummet – materialer, it og fysisk udfoldelse – arbejder vi på, at eleverne på Esnord oplever:
- at de bliver udfordret, støttet og inspireret på det niveau de hver især befinder sig på i forhold til medietyper, undervisningsformer, organiseringsformer og faglig læring
- at de har adgang til kernestof, opgaver og de gængse redskabet inden for deres valgte felt
- at de kan få fysisk aktivitet ind i deres dagligdag
Vedr. trivsel og relationer arbejder vi på, at eleverne på Esnord oplever:
- at rammerne opfordrer til selvstændighed, ansvarlighed og deltagelse
- at lærerne vil dem i både ord og handlinger, og aktivt bidrager til at promovere lærelyst og trivsel
- at eleverne opfører sig ordentligt overfor hinanden og skolens personale i både ord og handling
- at eleverne kender og arbejder med deres egne styrker og udfordringer, så alle talenter – både de åbenlyse og de mere skjulte – kommer i spil
Vedr. feedback arbejder vi på, at eleverne på Esnord oplever:
- at de kender til de kriterier de bliver vurderet på til enhver tid 7
- at de får overblik over deres progression mod uddannelsens mål gennem kontinuerlig mundtlig og konkret feedback
Vi bruger modellen til at holde fokus på de kvalitetsmål, vi har for undervisningen, og vi evaluerer på disse bl.a. gennem elevtilfredshedsundersøgelsen, der gennemføres årligt, og selvevalueringen.
Se Esnords kvalitetssystem: http://www.esnord.dk/3263.aspx
Nedenstående er udklip fra netop kvalitetssystemet:
...................................................................................................................................................................
Kvalitetssystem for Erhvervsskolen Nordsjælland – Esnord
IndledningAfsættet for Esnords nye kvalitetssystem er skolens strategi:
Fra Genopretning til Udvikling, som blev vedtaget af skolens bestyrelse i 2015. Strategien udstikker mål og midler for skolens udvikling i perioden 2015-2020.
Skolens daglige ledelse, direktionen og chefgruppen har ansvaret for, at skolen arbejder for at nå målene i strategien og udarbejder politikker og handlingsplaner, der sikrer, at skolen arbejder mod de vedtagne mål. Kvalitetssystemet skal understøtte dette arbejde og sikre at metoder, procedurer, roller og opgaver er tydeligt beskrevet.
Skolens ledelse besluttede derfor at igangsætte udarbejdelsen af et nyt kvalitetssystem i efteråret 2015. Kvalitetssystemet samler de procedurer, som allerede i dag gennemføres på skolen, og etablerer nye procedurer så alle, medarbejdere, samarbejdspartnere og elever kan få et overblik over arbejdet med kvalitet på Esnord. Systemet medvirker dermed også til at sikre at kvalitetsarbejdet leverer de ønskede data til Undervisningsministeriet.
Definition af kvalitet og kvalitetsvision
På Esnord tilstræber vi til enhver tid at levere kvalitetsundervisning til alle vores uddannelsesområder formuleret som
1. at eleverne/kursisterne gennem undervisningen tilegner sig de med den enkelte uddannelse tilsigtede mål og kompetencer, og
2. at de kompetencer som eleverne får på Esnord er relevante og i overensstemmelse med såvel elevernes/kursisternes og aftagernes behov.
Desuden arbejder vi med kvalitet løbende for at forbedre kvaliteten og sikre at vi efterlever gældende lovgivning og krav fra eksterne parter.
Vi arbejder med løbende forbedringer gennem handleplaner, evalueringer og ledelsesmæssig opfølgning, og med indsatser der skal sikre kundernes og medarbejdernes tilfredshed.
Dele af skolens overordnede vision ligger til grund for skolens kvalitetssystem og kan siges at være Esnords kvalitetsvision
- Vi vil tilbyde et inspirerende skole- og undervisningsmiljø under devisen ’for dig, der vil og kan’ – og udløse det fulde faglige, sociale og personlige udviklingspotentiale hos vores elever og kursister gennem en stærk faglig profil på de uddannelser, vi udbyder.
- Vi vil være en arbejdsplads, der på alle områder er præget af høj faglighed, samarbejde og arbejdsglæde, og vi vil gå foran i tilpasningen til de udfordringer, vi møder.
- Vi vil have kompetente, kvalitetsbevidste, ambitiøse og engagerede medarbejdere, som er parate til at udvikle sig sammen med skolen og vores interessenter.
Kvalitetssystemets omfang
Kvalitetssystemet gælder for hele Esnord, hvilket vil sige for nedenstående forretningsområder:
- Erhvervsuddannelser (EUD)
- Erhvervsgymnasier (HTX og HHX)
- Efteruddannelsesaktiviteter (AMU)
- Indtægtsdækket virksomhed (IDV) og projekter
- Praktikcenter
- Samarbejder med folkeskoler og UU
- Samarbejde med virksomheder
Kvalitetshjulet
Kvalitetssystemet sammenfattes i Esnords Kvalitetshjul, som fra foråret 2016 bliver implementeret som et hjælpeværktøj til at sikre, at skolens ydelser kontinuerligt er af så høj kvalitet som muligt i forhold til de givne rammer, og at alle: medarbejdere, ledere og samarbejdspartnere har overblik over de aktiviteter som indgår i kvalitetsarbejdet. Kvalitetshjulet suppleres af et antal procedurer og instruktioner, som mere konkret beskriver de aktiviteter der fører frem til skolens resultater. Der er links til disse procedurer herunder.
Benchmarking
På områder, hvor det giver mening benchmarkes skolens kvalitetsresultater med andre skoler. Derfor gennemføres fx elevtrivselsundersøgelsen i samarbejde med ESB netværket. Der leveres endvidere data til fx Danske Erhvervsskoler til sammenligninger på tværs af skolerne.
Ansvarsfordeling
Direktør, vicedirektør og skolens øvrige chefteammedlemmer er ansvarlig for det overordnede kvalitetssystem, dvs. indholdet og omfanget af kvalitetsaktiviteterne i Esnords kvalitetshjul, og at systemet er ajourført så det lever op til gældende lovkrav.
Vicedirektøren er ledelsens repræsentant for så vidt angår kvalitetssystemet og er ansvarlig for den løbende ajourføring og udvikling af det. Vicedirektøren skal sikre at kvalitetsstyringssystemet til stadighed tilfredsstiller myndighedskrav samt fokuserer på vore kunders – elever, kursister og virksomheders - tilfredshed i øvrigt. Vicedirektøren skal sikre at alle chefer er fortrolige med kvalitetssystemet. Den respektive chef har herefter ansvaret for at samtlige medarbejdere i eget område får tilstrækkelig indføring og information omkring kvalitetssystemet, således de forstår de opgaver, de evt. har i det. Cheferne er desuden ansvarlige for at reagere såfremt der er uhensigtsmæssigheder i systemet. Cheferne skal ligeledes sikre implementering af korrigerende og forebyggende handlinger.
Vicedirektøren på Esnord har ansvar for at igangsætte opdatering og udvikling indenfor området. Vicedirektøren har dermed også en meget vigtig rolle i forhold til kommunikationen indenfor kvalitetsområdet.
Alle medarbejdere er ansvarlige for at arbejde i overensstemmelse med kvalitetssystemet, herunder overholde interne og eksterne kvalitetskrav og for at give nærmeste leder information omkring uhensigtsmæssigheder i systemet samt at give eventuelle forbedringsforslag hertil.
Proces for udvikling af kvalitetssystemet
Metoder og procedurer udarbejdes af skolens ledelsessekretariat og kvalitetssikres af medarbejdere og ledere, og politikker udarbejdes typisk i samspil mellem ledelse og medarbejdervalgte tillidsrepræsentanter, samarbejdsudvalg og medarbejdere. Metoder og procedurer beskrives så kvalitetssystemet lever op til både skolens og ministeriets krav om kvalitetssikring af undervisningen samt til Bekendtgørelsen om Åbenhed og gennemsigtighed.
(udkast – version 2 - 260216)
...................................................................................................................................................................
Et fælles pædagogisk didaktisk udgangspunkt
Skolens overordnede målsætning er at uddanne til arbejdsmarkedet og de videregående uddannelser. Derfor udvikler skolen elevernes erhvervsfaglige, studieforberedende og personlige kompetencer herunder elevernes handle- og læringskompetencer samt evner til selvstændig stillingtagen, samarbejde, kommunikation og innovation. Derudover udvikler skolen elevernes internationale kompetencer og bevidsthed om miljø og arbejdsmiljø samt interesse for og evne til aktiv medvirken i et demokratisk samfund.
Skolens didaktik og anerkendende pædagogik vækker elevernes nysgerrighed og motiverer eleverne gennem planlagt, aktiverende, varieret, differentieret og anvendelsesorienteret undervisning. Eleverne oplever løbende fremskridt og succes på grund af undervisernes realistiske, ambitiøse og tydelige mål for og konstruktiv og konkret feedback til hver enkelt elev.
Skole- og undervisningsmiljøet er attraktivt og understøtter læringsaktiviteter og sociale aktiviteter.
Det fælles pædagogiske og didaktiske grundlag føres ud i livet gennem lærersamarbejde om hold og årgange og gennem videndeling - også på tværs af uddannelserne. Et forstærket samarbejde skal muliggøre, at eleverne oplever tværfagligt og tværprofessionelt samarbejde om opgaveløsninger.
Skolens kvalitetsarbejde består af udvikling og evaluering. På den ene side udvikles undervisningen og skole- og undervisningsmiljøet løbende inspireret af den nyeste forskning og af udviklingen inden for fagområderne. På den anden side evalueres undervisningen og skole- og undervisningsmiljøet løbende, og der følges systematisk op på resultaterne.
Andre temaer, som er i fokus i det pædagogiske arbejde, er:
• Undervisningsdifferentiering
• Ungemiljø
• Samlæsning
• Virksomhedsforlagt undervisning
Uddannelsen har i januar 2016 modtaget en høj andel af elever fra GF1 til tømrerne. Der er derfor fokus på at skabe aktiviteter, hvor eleverne bliver udfordret på deres faglighed inden for træfagenes byggeuddannelse og vælger, hvilket speciale, de ønsker videre i hovedforløbet.
På træfagenes byggeuddannelse sker der samlæsning mellem de gældende formål og uddannelsen (jf. bekendtgørelsen om træfagenes byggeuddannelse) og grundfaget teknologi.
Der veksles mellem teori og praksis. Yderligere skal eleverne modtage certifikatundervisning i førstehjælp, elementær brandbekæmpelse og rulle- og bukkestillads, hvilket foregår ved intensiv undervisning fordelt på fire dage.
Træfagenes byggeuddannelse grundforløb 2 tilbyder virksomhedsforlagt undervisning som en del af den uddannelsesspecifikke undervisning. Denne undervisning foregår hos en mester, hvor eleven skal observere og tilegne sig viden til videre uddannelse inden for eget håndværk.
2.11 Lærerkvalifikationer, ressourcer og udstyr Idet skolen anvender Elevplan, vil lærerkvalifikationer, ressourcer og udstyr på grundforløb 2 for træfagenes byggeuddannelse fremgå af afsnit 3.
3. NIVEAU, LÆRINGSAKTIVITETER
3.1 Læringsaktiviteter
Elevrettet beskrivelse i forhold til læringselementerne
1. Uddannelsesspecifikke fag – tømrer, tækkemand og gulvlægger:
- "Uddannelsesspecifikke fag – 12 uger (60 dage) Ved helhedsorienteret og praksisbaseret undervisning skal eleven udvikle kompetence til at indgå i og dokumentere arbejdsprocesser inden for tømrer, tækkemand og gulvlægger. Gennem praktisk metodelære skal eleven beskrive og evaluere relevante arbejdsmetoder samt lære om innovationsprocesser gennem praktiske projekter. Eleven skal kunne tilrettelægge og følge en arbejdsplan. Undervisningen foregår ud fra den grundlæggende viden og færdigheder samt grundlæggende kompetencer jf. bekendtgørelsen. Eleven lærer at præcisere, erkende og evaluere egen faglig læring ved at anvende faglig dokumentation samt i den faglige kommunikation at anvende faglige begreber og fagudtryk. Ved faglige eksperimenter og cases og værkstedsarbejde får eleven desuden mulighed for at være undersøgende, eksperimenterende, kollaborativ og reflekterende. Undervisningen er tilrettelagt i forhold til det problemorienteret induktive og kollaborative undervisningsprincip for at understøtte elevens faglige nysgerrighed. Uddannelsesspecifikke fag afsluttes med en grundforløbsprøve. Grundforløbsprøven omfatter en praktisk og en teoretisk del. Prøven danner grundlag for at bedømme, om eleven har opfyldt de krav, som fastsættes for træfagenes byggeuddannelse jf. bekendtgørelsen. Standpunktskarakteren er prøvegivende. Faget afsluttes med en grundforløbsprøve. Grundforløbsprøven bedømmes ’bestået’ eller ’ikke bestået’. "
2. Valgfag – støttefag, talentfag og erhvervsfag 3, niveau 2:
- "Valgfag – 4 uger (20 dage) Støttefag – eleven bliver støttet i den praktiske og boglige læring. Støttefag er for elever, der har svært ved at nå målene for de konkrete fag. Talentfag – eleven får mulighed for at fordybe sig i særlige faglige elementer og problemstillinger. Erhvervsfag 3 – erhvervsfag 3 består af arbejdsplanlægning og samarbejde, faglig dokumentation, faglig kommunikation, innovation og metodelære. Fagene er helheds- og praksisorienterede. Arbejdsplanlægning og samarbejde. Eleven skal kunne tilrettelægge og følge en arbejdsplan. De skal anvende metoder og værktøjer i et samarbejde om praktiske opgaver. Faget er praksisnært i forhold til uddannelsen. Faglig dokumentation og kommunikation er helhedsorienteret og praksisorienteret i forhold til erhvervsfaglige emner og problemstillinger med brug af fagsprog. Eleven skal kunne indsamle, strukturere, formidle og dokumentere arbejdsprocessen. Endvidere skal eleven være i stand til at registrere og evaluere på egen praksis. Eleven skal kunne overveje, vurdere og diskutere nye innovative ideer og alternative muligheder samt indgå i dialog om arbejdsmetoders anvendelighed. Undervisningen er uden niveau og bedømmelsen er ’bestået’ eller ’ikke bestået’, og faglig dokumentation skal foreligge."
Ingen kommentarer:
Send en kommentar